Een werkboot voor de visserij
De dory kent vele vaders, maar zonder twijfel is het een Amerikaans concept. De ontwerper(s)haalde(n) de mosterd bij een Franse boottype, met platte boden en rechte zijkanten gebruikt vanaf 1671 op de Saint Lawrence rivier.
Eerst was de dory een werkboot voor de lokale visserij, men vertrok vanop het strand, later vanaf 1870 werden deze open roeiboten voor de visserij op de Grand Banks en rond IJsland ingezet. Deze bootjes werden op het dek van grote schoeners opgestapeld.
Vanuit onze havens en deze van Noord Frankrijk vertrokken de schoeners naar IJsland. Ter plaatse aan de visgronden ging het groot schip voor anker. De dory’s werden met twee man aan boord ingezet om met vislijnen met grote haken kabeljauw boven te halen. Eens het bootje vol lag voerden ze terug naar het moederschip om de buit te stockeren.
De dory gebruikt voor de visserij op de Grand Banks en rond IJsland was iets breder, zwaarder en stabieler dan de huidige dory 17.
Begin 20° eeuw kende de zeilboot versie van de dory een betrekkelijk succes.
Technische gegevens
- Lengte: 5,18 m
- breedte: 1,42 m
- diepgang: 0,20 m
- Gewicht: 45 Kg.
- Open roeiboot of zeilboot.
Een nieuw Scute project
Een initiatief van Johan Louwage
Tijdens de wintermaanden 2014 – 2015 lanceerde Johan Louwage het idee om samen met een aantal geïnteresseerden de bouw van een dory aan te vatten . Het project paste volledig binnen de filosofie en doelstellingen van de Scute. Bovendien was het een financieel en binnen een overzienbaar tijdsbestek haalbaar project.
Vier teams
Met groot enthousiasme gingen vier teams aan de slag:
- Team 1 : Johan Louwage “and friends”
- Team 2 : het Scute team, onder leiding van Daniel Bossier
- Team 3 : Frank Demeester
- Team 4 : Pierre Grymonprez.
Maart 2015 werd vooropgesteld als einddatum, uiteindelijk en maand later waren drie van de vier dory’s afgewerkt.
Bouw
Via het systeem “stich and glue” werd de romp samengesteld. Daarna volgde het polyesteren. Met glasvezeldoek en epoxy hars werden de naden toegeplakt en de romp verstevigd. Na het vernissen volgde dan de banken, mast, boom, ra’s, roeispanen en roer. De zeilen werden door de zeilmakerij Wittevrongel geleverd .
Neptunes zag dat het goed was
Onder grote belangstelling en met toestemming van Neptunes en zijn eega werden de drie dory’s tijdens de Blankenbergse havenfeesten 2015 gedoopt en te water gelaten.
Het Dory-project was voor de Scute een goede zaak. Het bracht een nieuw elan en ook nieuwe mensen naar de Scute. Steunend op ervaring van het Dory-project heeft Frank Demeester het volgend project aangepakt namelijk de bouw van een Atkin sloep