Atkin Vintage sloep


Het plan van de Atkin – Vintage sloep hing al een paar jaar aan de tekenplank in de Scute loods. 

Frank Demeester had het meegebracht uit Engeland waar hij samen met Johan Louwage in Lyme Regis (UK) in 2015 en 2016, een weekcursus : ‘build a boat – initial set-up’ en ’traditional wooden boat building’ gevolgd hebben.

In september 2018 – na het Scute-vaarseizoen – was de tijd gekomen voor een nieuw project dat op een relatief korte termijn zou kunnen gerealiseerd worden.  De bouw van de Atkin sloep was hiervoor de ideale gelegenheid.  Zeker ook omdat hierbij alle skills inzake botenbouw op een kleinschalige manier aangescherpt konden worden.

Alles begon met het plan dat van de Atkinswerf  (USA) komt.  Het is meer dan 100 jaar oud en werd in de jaren 1950 teruggevonden en geactualiseerd. 

Blijkt dat de Amerikaanse scheepswerven ook nog met Engelse maten werkten. Een enthousiaste ploeg startte in september 2018 met het omzetten van al die Engelse maten: duim – inch,  naar cm en meter.  Het duurde één dag om al die maten om te zetten en dan nog met de hulp van een rekenmachine en conversietabellen

Vervolgens werden de voor- en achtersteven, kielplank en spiegel uitgetekend. We hadden op de werf nog een aantal mooie eiken planken liggen die daar uitstekend voor konden dienen.  Alle maten werden op twee grote multiplexplaten op ware grootte overgetekend.  Op deze platen werden de kielplank, voor en achtersteven uitgetekend en de gemoduleerd. 

Eens deze klus geklaard werd een verplaatsbaar frame gemaakt waarop de mallen werden gemonteerd. Deze dienen als support om het geheel te construeren.  Op de mallen werd de kiel, voor- en achtersteven samengesteld.  Later werd met strooklatten de contouren van de sloep vastgelegd. 

Voor de beplanking werd op advies van Jan Vandamme de houtsoort Sipo gekozen.  Een harde Afrikaanse houtsoort, waar we bij de beplanking wel voor de nodige skills dienden te beschikken want dit was nu niet meteen de gemakkelijkst te bewerken houtsoort.  Maar wel zeer duurzaam.  Dit hadden wij ook al ervaren met de herbeplanking van het boeisel van de Jacqueline-Denise en de kimwegers van de Sainte Yvonne die door de scheepswerf Jan Vandamme werden uitgevoerd.

Wij construeerden een nieuwe stoombak om de planken te stomen. Deze werden deels gestoomd om ze op de juiste plaats te kunnen krijgen.  De planken werden karveelsgewijs samen geklonken met koperen nagels en revetten.

 De bouwers konden rekenen op de supervisie van Jan Vandamme die als professional, zeer bruikbare tips kon geven en de skills om planken uit te tekenen nog eens uitvoering demonstreerde. Daniel Bossier, die al de Sint Pieter en de Loodskotter op zijn rekening had staan zette de ploeg aan het werk.  Andere leden van de Scute hielpen mee waar nodig.

Voor de spanten werd es als houtsoort gekozen.  Deze werden allen gestoomd. 

Volgt nu nog het plaatsen van de dolboorden, banken.  Het vervaardigen van de roeiriemen, schilderen van de romp.  Via Tjerk Pillen zullen wij allicht een gereviseerde Sea Gull buitenboord motortje kunnen bekomen.

Er werd ook contact gehouden met de Atkinswerf in VS. Hen werd regelmatig info doorgegeven over de vordering van de werken.  Enkele foto’s van onze werkzaamheden werden ook al op hun website gepubliceerd.  Zodoende geraken de werkzaamheden van De Scute ook internationaal bekend.

Onze hoop was om deze sloep tegen de havenfeesten van 2020 te water te laten.  Het plan van deze sloep is dan 101 jaar oud. Corona heeft daar een stokje voor gestoken.  Wij hopen dat de officiële tewaterlating “ergens” in 2021 zal kunnen plaats vinden.

 Hieronder : de websites van de Atkinwerf en de boatbuildingacademy in de UK.

Atkin boat plans

https://www.boatbuildingacademy.com/

https://www.flickr.com/photos/26841566@N04/sets/72157605185819020/