De gerestaureerde visserssloep B72 Jacqueline-Denise

B72 Jacqueline-Denise

de Jacqueline-Denise op Small Sail Vlissingen 2006

Aan Small Sail Vlissingen werd deelgenomen met drie schepen uit Blankenberge: de B72 Jacqueline-Denise, de Ostrea Rose van Eddy Leblon en het Schovertje van Peter Sabbe.

De heenreis op vrijdag verliep goed: met Guido, Frank, Dirk en Eddy op de Jacqueline-Denise werd het grootzeil gehesen even voorbij de muur van Zeebrugge. De Ostrea Rose liep gezapig mee tot Vlissingen.

In de haven van Vlissingen kreeg de Ostrea Rose de allereerste ligplaats vooraan en de Jacqueline-Denise een plaats aan de kop van de steiger zodat ze beiden in hun volle glorie te bewonderen waren. Het schovertje, klein maar fijn, lag middenin tussen enkele groten. Belangstelling van Ieren, Fransen, Engelsen en Canadezen was er meer dan genoeg. De oude vissers van Vlissingen werden weemoedig bij het zien van de mooie lijnen en de herinnering aan de tijd toen garnaalschuiten en schovers hier binnenliepen. Onze vrienden van Gravelines hadden twee boten aangekondigd maar enkel de Volksboot was op de afspraak. De Christ Roi, met zijn sappige kapitein, moest verstek geven. Ook de Nederlandse marine was goed vertegenwoordigd in Vlissingen. Met het Blankenbergs Shantykoor zat er direct sfeer in het gebeuren.

Zondag werd even voor 18u alles in gereedheid gebracht om terug te zeilen. De Ostrea Rose met zijn ellenlange boegspriet moest danig manoeuvreren om gedraaid te geraken en dat trok nogal wat toeschouwers. De drie Blankenbergse boten liepen op een rijtje de kleine sluis uit: de Ostrea Rose op kop onder kluiver en fok, de Jacqueline-Denise erachter en Peter Sabbe en Antoon op het schovertje, net een jongske, sloten de rij. Het weerbericht gaf "windkracht 4, afnemend" aan.

De schepen moesten optornen tegen een noordwester en de wind blies schuimkoppen op de golven. De Jacqueline-Denise bleef de schover gezelschap houden tot aan de grens en haastte zich dan naar Blankenberge om nog tijdig voor laag water de havengeul te kunnen binnenlopen. Peter stuurde zijn schover uiteindelijk de haven van Zeebrugge binnen omdat het weer ruiger was geworden en naar windkracht 6-7 neigde. Bij dit zwaardere weer spoelen de golven over het dek van de Jacqueline-Denise, terwijl de kuip van de schover relatief droog blijft. Voor Zeebrugge werd de Nele met averij door de zeereddingsdienst binnengesleept en de schover glipte mee de haven in. Komisch, ondanks het ruige weer buiten was in de haven van Blankenberge nauwelijks wind te bespeuren.

Dirk Busselot

zie ook

meer informatie over de B72 Jacqueline-Denise

 lees verder